PomocCzęste pytania

Częste pytania

Zamówienia

Odpowiedzi dot. różnych kwestii związanych z Twoim zamówieniem

Jaki jest termin realizacji zamówienia?

Zwykle czas realizacji nie przekracza 7 dni roboczych. Jest to czas od momentu odebrania przez nas Twojej przesyłki do zeskanowania i umieszczenia zdjęć w galerii na Twoim koncie w Skano.pl.

Przy bardzo dużych zamówieniach lub dużej ilości zleceń w kolejce termin może się wydłużyć – nawet do kilku tygodni. Jeśli potrzebujesz zdjęć szybko, zadzwoń lub napisz – udzielimy szybkiej informacji dot. aktualnego terminu.

Proszę pamiętać, że skanowanie odbywa się całkowicie ręcznie i indywidualnie dla każdego zamówienia. To wymaga czasu.  Uważamy jednak, że w przypadku bezcennych fotografii jakość jest zdecydowanie najważniejsza. Wierzymy, że docenisz takie podejście, gdy zobaczysz efekt końcowy swoich zdjęć na ekranie monitora.

Jaka jest minimalna wartość zamówienia?

Nie stosujemy minimalnej wartości zamówienia ani minimalnej ilości zdjęć, które przyjmujemy do digitalizacji w ramach zamówienia. Możesz przysłać do skanowania nawet jedno zdjęcie.

Czy zeskanowane zdjęcia dostanę w formie odbitek?

Nie.

Nie zajmujemy się drukiem w żadnej postaci.

Otrzymasz od nas zdjęcia wyłącznie w formie wysokiej jakości plików cyfrowych. Możesz je wykorzystać w dowolny sposób, np. stworzyć z nich piękną fotoksiążkę na prezent, wykonać odbitki lub wydrukować duży fotoobraz – z tym że już nie w Skano, a w drukarni oferującej tego typu usługi w Twojej okolicy lub przez internet.

Czy w jednym zamówieniu mogę mieć różne materiały?

Tak.

W ramach jednego zamówienia możesz przysłać do Skano zarówno zdjęcia, jak i kasety wideo czy nagrania audio oraz stare nośniki danych do przegrania.

Czym są warianty skanowania?

Warianty określają sposób w jaki zostaną zdigitalizowane Twoje materiały fotograficzne. Ze względu na różne parametry techniczne, warianty różnią się również ceną oraz wartością wolności wyboru czyli tym ile zdjeć możesz odrzucić w ramach zamówienia. Różnice między wariantami dotyczą przede wszystkim rozdzielczości skanowania. Zobacz szczegółowe porównanie wariantów aby dowiedzieć się więcej.

Czy muszę wybrać wariant skanowania?

Nie.

Domyślnym wariantem skanowania jest “Standard”. Jeśli nie wybierzesz innego wariantu digitalizacji swojego archiwum, to właśnie w tym wariancie zeskanujemy Twoje fotografie.

Gdzie mogę wybrać wariant skanownia?

Wariant skanowania możesz wybrać w formularzu zamówienia. Zaznacz “zdjęcia” jako materiały, które wysyłasz do skanowania. Po prawej stronie pojawią się 3 warianty do wyboru. Jeśli nic nie wybierzesz, materiały zeskanujemy w wariancie standardowym.

Czy mogę zeskanować zdjęcia w różnych wariantach?

Nie.

Wybrany wariant skanowania jest przypisany do całego zamówienia, w związku z czym w ramach jednego zlecenia nia ma możliwości skanowania w różnych wariantach.

Jeśli jednak chiałbyś część swoich zdjęć zeskanować np. w wariancie “Standard”, a część w “Pro Tiff”, wówczas wystarczy, że złożysz dwa zamówienia, w których określisz różne warianty.

Rozdzielone materiały możesz przysłać w jednej paczce. W takiej sytuacji prosimy o kontakt – materiały z obu zamówień odeślemy do Ciebie również jedną przesyłką.

Czym są statusy zamówienia

Statusy widoczne na Twoim koncie informują na jakim etapie jest realizacja danego zamówienia. Dzięki nim dowiesz się m.in. czy Twoja przesyłka ze zdjęciami dotarła już do Skano, albo czy Twoje fotografie zostały zeskanowane. Dzięki statusom jesteś zawsze na bieżąco i dokładnie wiesz co dzieje się z Twoimi cennymi zdjęciami. O każdym etapie realizacji informujemy za pomocą maila, a o kluczowych momentach również smsem.

Ile mam czasu na wybór zdjęć w galerii?

Po zeskanowaniu zdjęć, są one udostępniane w zabezpieczonej galerii na Twoim koncie. Wolność wyboru jest aktywna przez 14 dni. W tym czasie możesz przejrzeć wszystkie skany i odrzucić te, których nie chcesz zachować oraz potwierdzić swoje zamówienie w koszyku.

Jeśli potrzebujesz więcej czasu, nie ma problemu – daj nam znać!

Czy "wolność wyboru" dotyczy również innych materiałów niż zdjęcia?

Nie.

Możliwość odrzucenia zdigitalizowanych materiałów dotyczy wyłącznie zeskanowanych zdjęć.

Czy podgląd przegranych filmów jest możliwy?

Nie.

Podgląd Twoich materiałów dotyczy wyłącznie zdjęć. W galerii znajdziesz swoje filmy, nagrania audio i skopiowane dane ze starych nośników, jednak tylko w formie informacji o tym co dokładnie zawiera Twoje zamówienie – bez możliwości podglądu plików.

Czy mogę pokazać zdjęcia swoim bliskim przed zakupem?

Tak.

Zarówno przed zakupem, jak i po potwierdzeniu zamówienia możesz udostępniać swoim bliskim poszczególne zdjęcia, album lub całą galerię. Wystarczy kliknąć w przycisk “udostępnij” i skopiować link.

Czy dostanę zdjęcia na nośniku?

Tak.

Wszystkie materiały cyfrowe możesz bezpłatnie pobrać na swój komputer po potwierdzeniu i opłaceniu zamówienia. Jeśli chcesz, możesz dodatkowo zamówić kopie plików na różnych nośnikach:

  • płycie dvd
  • pendrive
  • dysku przenośnym

 Nośnik możesz zamówić w koszyku swojego zamówienia i zostanie on dostarczony wraz z oryginalnymi materiałami, które do Ciebie odeślemy.

Czy zdjęcia w pełnej rozdzielczości mogę pobrać na swój komputer?

Tak.

Po potwierdzeniu i opłaceniu zamówienia, materiały (zdjęcia, filmy, nagrania i dane) są udostępniane na Twoim koncie i możesz je pobrać na swój komputer.

Kiedy płacę za zamówienie?

Zamówienie możesz opłacić już po przeglądnięciu zdjęć w galerii na swoim koncie. Galeria działa podobnie do sklepu internetowego, a zeskanowane zdjęcia można porównać do produktów w koszyku. Po dokonaniu selekcji zdjeć, wystarczy że przejdziesz do koszyka, wybierzesz dogodną formę płatności i wysyłki. W tym miejscu możesz potwierdzić zamówienie i dokonać płatności. Jeśli wybrałeś płatność przy odbiorze to należność przekażesz kurierowi, który doręczy przesyłkę z Twoimi materiałami.

Skanowanie

Informacje związane ze skanowaniem slajdów, negatywów i odbitek

Czy skanujecie slajdy w ramkach?

Tak.

Jeśli Twoje slajdy są w ramkach to najlepiej wysłać je do nas w takiej formie. Wyjątkiem są slajdy w ramkach z szybkami ponieważ wymagają one przełożenia slajdu na czas skanowania do naszych ramek bezszybkowych, a potem pownownego umieszczenia slajdu w oryginalnej ramce. Obsługa ramek z szybkami jest dodatkowo płatna.

W jakim formacie zapisywane są zeskanowane zdjęcia?

W wariantach Standard i Standard+ zeskanowane zdjęcia zapisywane są w formacie JPG. Gwarantuje on dobrą jakość obrazu przy zachowaniu optymalnej wielkości plików. 

Co to jest rozdzielczość skanowania i dpi?

Rozdzielczość to ilość informacji, jaką skaner odczytuje z Twojego zdjęcia. Ma to bezpośredni wpływ na jakość. Jednostką rozdzielczości jest dpi (ang. dot per inch) czyli ilość punktów na cal. Im wyższa rozdzielczość skanowania, tym więcej takich punktów odczyta skaner i tym większy oraz bardziej szczegółowy będzie uzyskany obraz.

W jakiej rozdzielczości skanowane są zdjęcia?

Rozdzielczość skanowania uzależniona jest wybranego wariantu skanowania oraz od rodzaju skanowanych materiałów. Wariant standardowy to 600 dpi dla odbitek i 3000 dpi dla slajdów i negatywów 35mm. W wariantach Stadard+ oraz Pro Tiff materiały skanowane są w najwyższej oferowanej rozdzielczości, tj. 800 dpi dla odbitek i 4000 dpi dla przeźroczy i klisz negatywowych 35mm. Zapoznaj się ze szczegółami poszczególnych wariantów na stronie skano.pl/pomoc/warianty-skanowania.

Czy mogę zamówić skanowanie do formatu TIFF?

Tak.

Wystarczy w formularzu zamówienia wybrać wariant skanowania “Pro Tiff”. W tym wariancie wszystkie zdjęcia skanowane są do formatu TIF, z 48-bitową głębią kolorów.

Lepiej zeskanować odbitki czy negatywy?

Jeśli posiadasz to samo zdjęcie w formie negatywu i odbitki, lepiej jest zeskanować negatyw. Z negatywu uzyskuje się lepszą jakość zdjęcia ponieważ jest on materiałem źródłowym. Odbitka jest natomiast kopią zdjęcia z negatywu, więc skanowanie odbitki to skanowanie kopii zdjęcia.

Czy mogę wysłać slajdy w magazynkach?

Tak.

Wysyłka slajdów w magazynkach nie tylko pozwoli na zachowanie porządku, ale także stanowi dodatkowe zabezpieczenie podczas transportu. 

Czy mogę wysłać do skanowania niewywołany film?

Nie.

Do skanowania przyjmujemy wyłącznie wywołane klisze. Nie oferujemy usługi wywoływania slajdów lub negatywów.

Czy skanujecie slajdy ORWO?

Oczywiście!

Nie tylko skanujemy slajdy orwowskie, ale także robimy to z doskonałym efektem. Dzięki opracowanemu procesowi skanowania materiałów ORWOCHROM, uzyskujemy naturalną i żywą kolorystykę zdjęć.

Czy skanujecie slajdy w rolkach i w paskach?

Tak.

Skanujemy slajdy w każdej postaci:

  • pojedyńcze klatki
  • paski o dowolnej ilości klatek
  • całe rolki

Czy zdjęcia są kadrowane z zachowaniem proporcji?

Nadrzędną zasadą podczas kadrowania zdjęć jest uzyskanie możliwie największego obszaru fotografii. Może się więc zdarzyć, że wykadrowane zdjęcie nie utrzymuje dokładnie formatu, ale za to obraz nie jest też niepotrzebnie obcinany. Przykładowo, zeskanowana klatka średnioformatowego negatywu 6×6 ma ok. 5700×5700 pikseli – jest kwadratowa. Po skadrowaniu, mogą jednak występować nieznaczne różnice w długości boków. Wynika to z niedoskonałości kliszy – krawędzie obrazu nie są idealnie równe.

Czy mogę wysłać do skanowania zdjęcia umieszczone w albumie fotograficznym?

Tak.

Jeśli tylko album na to pozwala, zeskanujemy odbitki, które się w nim znajdują nawet jeśli są przyklejone. Skanowanie zdjęć w albumach wiąże się z dodatkową opłatą.

Czy puste klatki na kliszy też zostaną zeskanowane?

Nie.

Jeśli na Twoich kliszach są puste klatki to nie zostaną one zeskanowane, podobnie jak obrazy, które są całkowicie prześwietlone lub niedoświetlone. W galerii swojego zamówienia znajdziesz jedynie takie zdjęcia, na których widoczny jest obraz. Z tej puli możesz odrzucić 30%, zgodnie z zasadami “wolności wyboru”.

Czy mogę zeskanować tylko wybrane klatki?

Tak.

W takiej sytuacji możesz dołączyć opis z numerami klatek lub oznaczyć klatki przeznaczone do skanowania bezpośrednio na kliszy – oczywiście na perforacji negatywu – np. robiąc krokpę flamastrem. Generalnie każda metoda wskazania nam klatek, które mamy zdigitalizować jest dobra o ile będzie dla technika czytelna. Naturalnie również w sytuacji wybiórczego skanowania klisz, wciąż obowiązuje wolność wyboru.

Bezpieczeństwo

Kwestie dot. bezpieczeństwa zdjęć

Czy wysyłka zdjęć pocztą lub kurierem jest bezpieczna?

Tak. 

Wiemy, że ten etap procedury digitalizacji domowego archiwum fotograficznego budzi szczególne wątpliwości wśród naszych klientów. Wystarczy jednak zachować odpowiednie środki bezpieczeństwa aby nie musieć obawiać się utraty lub uszkodzenia zdjęć podczas wysyłki.

Należy pamiętać o prawidłowym przygotowaniu materiałów do transportu, tj. umieścić zdjęcia w sztywnym pudełku (np. po butach lub sprzęcie elektronicznym), uprzednio wsadzając je do foliowych woreczków lub całość zawijając w folię. Dzięki temu zabezpieczymy nasze cenne pamiątki przed zamoknięciem i mechanicznymi uszkodzeniami.

Zajrzyj do działu „pakowanie i wysyłka” aby przeczytać więcej na ten temat.

Czy moje zdjęcia są u was bezpieczne?

Tak.

Bezpieczeństwo powierzonych nam materiałów fotograficznych jest dla nas niezwykle ważne. Podczas pracy stosujemy procedury, które uniemożliwiają pomieszanie zdjęć czy ich zgubienie. Wszystkie zdjęcia traktujemy z najwyższą starannością, dzięki czemu gwarantujemy, że po skanowaniu zwrócimy Ci je w nienagannym stanie.

Czy moje zdjęcia w wersji cyfrowej są gdzieś udostępniane?

Nie.

Wszystkie zeskanowane zdjęcia znajdują się wyłacznie na naszym serwerze i dyskach znajdujących się w siedzibie firmy. Stosujemy własne, autorskie rozwiązania i nie korzystamy z zewnętrznych firm oferujących dyski w chmurze. Nie musisz się martwić, że Twoje materiały trafiają na nieznane serwery firm trzecich.

Kto ma dostęp do galerii z moimi zdjęciami?

Tylko Ty.

Wszystkie albumy i zdjęcia w galerii są widoczne jedynie dla zalogowanego użytkownika (właściciela zdjęć), a połączenie jest szyfrowane. 

Wysyłka materiałów

Informacje dot. pakowania i wysyłki

Czy wysyłka zdjęć pocztą lub kurierem jest bezpieczna?

Tak. 

Wiemy, że ten etap procedury digitalizacji domowego archiwum fotograficznego budzi szczególne wątpliwości wśród naszych klientów. Wystarczy jednak zachować odpowiednie środki bezpieczeństwa aby nie musieć obawiać się utraty lub uszkodzenia zdjęć podczas wysyłki.

Należy pamiętać o prawidłowym przygotowaniu materiałów do transportu, tj. umieścić zdjęcia w sztywnym pudełku (np. po butach lub sprzęcie elektronicznym), uprzednio wsadzając je do foliowych woreczków lub całość zawijając w folię. Dzięki temu zabezpieczymy nasze cenne pamiątki przed zamoknięciem i mechanicznymi uszkodzeniami.

Zajrzyj do działu „pakowanie i wysyłka” aby przeczytać więcej na ten temat.

Czy mogę dostarczyć i odebrać materiały osobiście?

Nie. 

Aktualnie nie oferujemy możliwości dostawy i odbioru osobistego.

Jak mogę zamówić kuriera żeby wysłać materiały do skanowania?

Możesz to zrobić w dowolny, wygodny dla Ciebie sposób. Począwszy od nadania przesyłki kurierskiej na poczcie (np. usługą Pocztex24), poprzez zamówienie kuriera w jednej z firm transportowych, takich jak ups, dpd, dhl, fedex, itd. lub skorzystania z brokera typu KurJerzy.pl, gdzie w łatwy sposób i taniej niż bezpośrednio w firmie kurierskiej zlecisz odbiór przygotowanej przesyłki z Twojego domu.

Czy mogę wysłać zdjęcia listem poleconym?

Nie narzucamy sposobu dostarczenia materiałów do Skano. Jednak zdecydowanie zalecamy wysłanie ich w sposób, który będzie bezpieczny. Wysyłając np. odbitki w miękkiej kopercie ryzykujesz, że zostaną uszkodzodzone, pozginane, itp. Jeśli z jakichś powodów musisz wysłać materiały listem to przełóż fotografie grubym, sztywnym kartonem.

Czym odeślecie moje materiały oryginalne?

Korzystamy wyłącznie z usług sprawdzonych firm kurierskich. Ze względów bezpieczeństwa nie odsyłamy nawet bardzo małych zamówień listami. W koszyku swojego zamówienia zawsze możesz wybrać spośród dwóch lub trzech przewoźników takich jak np. Pocztex24, dpd czy UPS.

Czy odsyłane materiały są dobrze zabezpieczone?

Tak.

Nasze przesyłki są bardzo dobrze zabezpieczone. Stosujemy sztywne, kartonowe pudełka fasonowe, materiały umiesczamy w szczelnych woreczkach strunowych i owijamy folią bąbelkową. Używamy wypełniaczy pustych przestrzeni tak aby nic się nie mogło przemieszczać w opakowaniu. Cała paczka jest dodatkowo owijana folią stretch, a następnie zaklejana niebieską taśmą. Gwarantujemy, że Twoje materiały są doskonale przygotowane do bezpiecznej podróży.